I Kongres Neurodydaktyki pod patronatem serwisu Reedukacja.pl
Autor: Redakcja Reedukacja.pl

W dniu dzisiejszym w Bydgoszczy rozpoczął się I Kongres Neurodydaktyki, którego organizatorem jest Instytut Nauk Społecznych i Centrum Projektów Edukacyjnych Wyższej Szkoły Gospodarki w Bydgoszczy. To ważne wydarzenie odbędzie się w dniach 13.10.-14.10.2014 roku pod potratem medialnym internetowego serwisu pedagogicznego Reedukacja.pl

Uczestnicy spotkania poszukiwać będą kierunków zmian koniecznych w systemach edukacji na całym świecie oraz odpowiedzi na wiele pytań, w tym m.in.:
  • czy dzisiejsze szkoły ułatwiają czy może utrudniają pracę mózgu?
  • dlaczego uczniowie w szkołach tracą motywacje do uczenia się?
  • czy szkoła nastawiona na testowanie ma sens?
  • czy potencjał ucznia jest w szkole wykorzystany?
  • czy szkoła pomaga uczniowi w stworzeniu pozytywnego obrazu samego siebie i zbudowaniu wiary we własne możliwości?
Odpowiedzi na te i wiele innych pytań będą poszukiwane wspólnie z polskimi i zagranicznymi prelegentami z dziedziny neurobiologii, neurodydaktyki, analizy stylu uczenia i tutoringu. Uczestnicy kongresu dowiedzą się jak przenieść wnioski płynące z neuronauk na codzienną praktykę edukacyjną.

Gościem pierwszego dnia kongresu będzie prof. dr Gerald Hüther, autor książki "Wszystkie dzieci są zdolne", który powoła się na wyniki badań nad mózgiem pokazując bardzo wyraźnie, że każde dziecko jest na swój sposób zdolne. Zdaniem Profesora w dzisiejszym modelu edukacyjnym każemy dzieciom zajmować się głównie tymi przedmiotami, z którymi mają największe problemy. Jak rozwinęłyby swój potencjał, gdyby mogły same wybierać i poświęcić czas na to, co im wychodzi najlepiej. Czy jako rodzice i nauczyciele mamy prawo narzucać dzieciom swoją wolę i formatować je według naszych wyobrażań preferujących średniactwo? Czy nie szkoda nam ich zmarnowanych talentów?
Profesor Hüther jest twórcą oddolnego ruch zainicjowanego przez dyrektorów i nauczycieli berlińskich szkół, którzy widząc u polityków zarządzających edukacją brak zrozumienia problemów obecnego systemu, postanowili oddolnie wymusić proces wprowadzania zmian i czynią to skutecznie. Organizatorzy kongresu chcą tą samą inicjatywę rozpocząć w Polsce, korzystając z doświadczeń i merytorycznego wsparcia prof. Hüthera.

Gościem specjalnym z Nowej Zelandii będzie Pani Barbara Prashnig, która przedstawi zupełnie nowe spojrzenie na ucznia. Odpowie na pytanie w jaki sposób można poprawić obecny model odpersonalizowanej szkoły, która wszystkich uczniów mierzy jedną miarką oczekując wspaniałych wyników. Pokaże także praktyczny sposób na zmianę podnoszącą skuteczność i komfort pracy nauczyciela a jednocześnie efektywność i przyjemność uczenia się ucznia.

Oprócz części plenarnej, panelu dyskusyjnego a także projekcji i dyskusji o filmie dokumentalnym "Alfabet" do udziału w Kongresie zaproszeni zostali praktycy neurodydaktyki aby podzielili się swoimi doświadczeniami na forum w roboczych grupach tematycznych. Zaproszeni zostali także praktycy innych koncepcji pedagogicznych.

Więcej o I Kongresie Neurodydaktyki: http://www.neurodydaktyka.byd.pl

 
Alphabet, reż. Erwin Wagenhofer, Austria/Niemcy 2013, 107 min

Zobacz także: www.againstgravity.pl/alfabet/